Nederlandse architectuur 1e helft 20ste eeuw


cursus vanaf maart 2020


code P7 NAALDWIJK maandag 16 maart 2020 om 09:00 uur


code P8 NAALDWIJK maandag 16 maart 2020 om 11:00 uur


code W7 VOORBURG woensdag 18 maart 2020 om 9:30 uur


code W8 VOORBURG woensdag 18 maart 2020 om 11:15 uur


Informatie over Gerrit Rietveld


DE MENS ALS TIJDMACHINE
Gerrit Rietveld was de ontwerper van de rood-blauwe stoelen het Schröderhuis, maar vooral de bedenker van de wereld van morgen.

Door Casper Postmaa

Haagsche Courant-Het Binnenhof vrijdag 4 december 1992.

In de catalogus van de grote Rietveld-expositie staat een onduidelijk zwart-wit-plaatje van een meubelstuk dat zich het best laat omschrijven als een glazen stereotoren. De apparatuur, volgens de toelichting zwart en fel rood geschilderd, staat op dunne p1an~es en het glas is gevat in een fragiel frame van nikkelen spijltjes. Sommige van de toestellen zijn ontdaan van hun achterkant zodat de gebruiker direct zicht heeft op het technisch vernuft van het binnenwerk. Op de bovenste etage prijkt een verchroomde walkman. Hij hangt, maar lijkt te zweven.
Een stereotoren die zou passen in de collectie van 1993. Gerrit Rietveld bedacht het excentrieke toestel in 1925 toen de consument nog niet eens wist wat stereo was en radio's bij voorkeur in de boekenkast stonden. De radiokast, zoals de kunstenaar het bouwsel noemde, is een van de vele bewijzen op de overzichtstentoonstelling in Utrecht waaruit blijkt dat voor Gerrit Rietveld (1888-1964) de toekomst geen abstractie was. Hij heeft haar zelf gemaakt. Al zijn kunde stelde, Rietveld in dienst van de vooruitgang, maar omdat hij zijn vernuft paarde aan een bijzonder, intuïtief gevoel voor schoonheid, vielen er door zijn hand in de donkere vooroorlogse jaren beelden van de toekomst a's lichtstraatjes binnen. De mens als tijdmachine.
Een rondgang langs de honderden ontwerpen van meubels en woningen die Rietveld ontwierp, roept telkens opnieuw verbazing op als weer eens een jaartal  ogenschijnlijk niet klopt met de geëtaleerde werkelijkheid. Een frappant voorbeeld is een armstoel van aluminium, die hij  in 1942 tekende. Volgens de overlevering was het metaal afkomstig van een vliegtuig dat in de buurt van Utrecht neerstortte. De architect bedacht een eenvoudige kuipstoel die vrijwel uit een stuk bestond. Als decoratie waren grote gaten uit het aluminium gestanst. De stoel die uiteindelijk ontstond, paste qua vormgeving perfect in de jaren zestig en is nauwelijks te combineren met de Tweede Wereldoorlog.
Rietveld was zijn  tijd  weer te ver vooruit. Niet dat het hem in dit geval zo zeer om de schoonheid van zijn ontwerp ging, Rietveld was vooral op zoek naar oplossingen. Steeds stelde hij zich de vraag hoe hij, liefst met nieuwe materialen, goede meubels snel en goedkoop kon laten fabriceren. Tot werkelijke productie van de aluminium stoel is het niet gekomen, wel heeft de industrie -zoals zo vaak- later gebruik gemaakt van zijn idee om van metaal een stoel uit een stuk te fabriceren.


Home
cursussen Voorburg
NL Architectuur
Naaldwijk cursussen
locaties/inschrijven
Tieleke Huijbers
Contactformulier
Teksten